Tall fra Statens Vegvesen både for våren og for juli isolert viser at de fleste dødsulykkene på norske veier i år har skjedd på veier med under 6000 biler i døgnet. De har altså skjedd på steder hvor det er lite aktuelt å bygge firefelts motorvei.
Mange slike veier er i stadig dårligere stand, fordi store deler av samferdselsbudsjettet brukes opp på motorveiene. Men Erna Solberg lar ikke fakta komme i veien for sitt kjernebudskap: Bygg mer motorvei – andre steder.
Det er skuffende at lederen i Norges nest største parti ikke tar trafikksikkerhet på alvor.
Større veier med høyere fart
Det er skuffende at lederen i Norges nest største parti ikke tar trafikksikkerhet på alvor. Den dystre statistikken viser med all tydelighet at vi trenger kraftfulle trafikksikkerhetstiltak, og vi trenger dem raskt. Statens Vegvesen er i full gang med ei tiltaksliste, og Naturvernforbundet forventer at lavere fartsgrenser, utrulling av automatisk trafikkontroll mange flere steder og tiltak mot livsfarlig skjermbruk står på lista.
Det som derimot ikke har noe der å gjøre, er flere firefelts motorveier med 110 km/t. Det er skuffende at Solberg prøver å slå politisk mynt på trafikktragedier, som om svaret er «mer motorvei» samme hva spørsmålet er.
Veinormalene ble endret under Regjeringen Solberg slik at de utløste firefelts motorvei ved lavere trafikk. Samtidig ble makshastigheten økt til 110 km/t. Forsøk fra Statens Vegvesen om å nedjustere normalene ble stoppet av daværende regjering.
Disse veinormalene har ført til at veiprosjekter fra Trøndelag i nord til Agder i sør har est ut, i bredde, kostnader, naturinngrep og klimapåvirkning.
det som skuffer, er at de misbruker ulykkesstatistikken
Nye signaler
I vår ga samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård tydelige signaler om en ny kurs for veipolitikken. Firefeltsprosjekter skulle slankes og penger frigjøres over til vedlikehold av eksisterende infrastruktur, i tråd med anbefalinger fra blant andre Naturvernforbundet.
Det er bakstrebersk, men ikke overraskende, at først Frp og nå Høyre føler seg trua av den slankere, billigere og grønnere samferdselslinja. Det er forutsigbart at de slåss med nebb og klør for den grå politikken de selv fikk gjennom i regjering.
Men det som skuffer, er at de misbruker ulykkesstatistikken til forsvar for sin egen asfaltagenda.
