I Norge har det lenge vært lov å sykle på fortau. Hensynsfullhet overfor gående har vært en forutsetning.
De siste årene har tråsykler fått selskap av elektriske sykler og el-sparkesykler. De får også bruke fortauene. Kravene til hensynsfullhet er konkretisert av samferdselsesminister Hareide til 6 km/t. El-sparkesykler er av den nåværende regjeringen omklassifisert til motorvogn. Den skal maksimalt kunne kjøre i 20 km/t.
Som gående i Oslo var sommerhalvåret 2021 et mareritt. Sykler, og særlig de to elektrifiserte variantene, kjørte i stor fart slalåm mellom gående. Og el-sparkesyklene var hensatt overalt, ofte til sjenanse for andre.
I 2022 er situasjonen noe bedre fordi antallet el-sparkesykler til leie er redusert noe. I stedet er det kommet en rekke private. Kravet om hensynsfullhet og 6 km/t er de samme. Overholdelsen er like dårlig. En rekke nye krav er introdusert. Aldersgrense for el-sparkesykler er nå 12 år. Hjelmpåbud for alle under 15. Promillegrense som for bil. Og krav om ansvarsforsikring. Men fortsatt kan alle konkurrere med fotgjengerne om fortauet.
Vi er like langt. Å gå på fortau er fortsatt forbundet med utrygghet for plutselige overraskelser bakfra i form av en elektrifisert sykkel
Politiet sier de skal intensivere kontrollene. Særlig med tanke på promille. Noen er allerede tatt og har fått saftige bøter. Godt. Hastighet er et annet tema, men her jakter de på syndere som farer avgårde i 70-80 km/t. Det er jo lov å selge elsparkesykler som kan kjøre godt over maksimal tillatt hastighet. De som kjører over 6 km/t på fortau med fotgjengere slipper unna.
Vi er like langt. Å gå på fortau er fortsatt forbundet med utrygghet for plutselige overraskelser bakfra i form av en elektrifisert sykkel. Av hensyn til de yngste, som kan bruke el-sparkesykkel i dag, har Politidirektoratet gått inn for fortsatt bruk av fortau. Tryggheten har vært avgjørende. Ikke for fotgjengerne, men for de under 15. Kanskje en tanke å vurdere og heve laveste aldersgrense til kravet for å kjøre moped?
I andre hovedsteder, i andre land, er fortau forbeholdt de gående. Slik må det også bli i Norge. At Samferdselsdepartementet ikke har mot til å ta dette skrittet, sier noe om hvilke trafikantgrupper som prioriteres: de på hjul og med motor. Politiet har verken ressurser eller vilje til å prioritere en tett oppfølging og sanksjonering. Som gående på fortau og gangstier lever vi fortsatt utrygt, med liv og helse som innsats.
Petter Bauck
Artikkelforfatteren bor i Oslo.