Dette er brutal overstyring av lokalpolitikken

- Annonse -

Hvordan er det politikerne skal forvalte kollektivtransporten i byen vår? Skal de gi Ruter et budsjett og anta at fagfolkene deretter disponerer pengene perfekt, eller skal det være rom for å lytte til demokratiske initiativ fra bydelene, når alarmen går og noe ikke virker som det skal? 

I flere år har vi som bor i bydel Østensjø jobbet knallhardt for bedre kollektivforbindelser til sentrum. Mange tusen mennesker er avhengig av bussforbindelsen mellom Skullerud, Abildsø, Ryen og sentrum. Men Ruter bruker bussen som en melkerute for kundegrupper helt ned til Schweigaards gate. Reisetiden fra Abildsø kan være opp mot 40 minutter hver vei, og konkurransekraft mot bilen er ikke til stede. Vi har selvfølgelig tatt opp dette med Ruter flere ganger, men når ikke fram. De tenker kortsiktig butikk. 

Er det ikke da et politisk ansvar å gjøre noe?

Prinsipielt grunnlag?

Jeg er skuffet og lei meg, uttaler jeg til Nordstrand Blad (NB). Selv om saken er lokalpolitisk, er spørsmålene jeg reiser prinsipielle.

Onsdag denne uken var saken til behandling i samferdsels- og miljøutvalget. Der fikk vi høre fra partiene Høyre og MDG at de ikke kan blande seg inn i Ruters prioriteringer «på prinsipielt grunnlag.» De mener vi har en god sak og argumenterer godt, men det spiller ingen rolle, for Ruter bestemmer.

Er ikke dette forbløffende? Fins det noen andre kommunale etater, eller selskaper, i Oslo som nyter politikernes fulle tillitt på «prinsipielt grunnlag»? Kan politikerne bare fraskrive seg ansvar ved å peke på at kollektivtrafikken er styrt at «fagfolkene» i Ruter? 

Jeg kan ikke se for meg noe annet fagområde der vi ville godtatt en slik forklaring

Jeg kan ikke se for meg noe annet fagområde der vi ville godtatt en slik forklaring. Ta kommunalhelsetjenesten: Et kommunalt sykehjem svikter. De gjør en feilvurdering som går ut over pasientene. Ville vi da godtatt at politikerne strakte armene i været og sa: «Dette kan vi ikke mene noe om, for det er fagfolkene i Helseetaten som styrer. Punktum.» Jeg mener en slik holdning setter de demokratiske prosessene sjakk matt. Meningsbrytning og demokratisk argumentasjon, settes til side. 

Umulig situasjon

At kommunale etater og bedrifter gjør kortsiktige bedriftsøkonomiske vurderinger, er selvfølgelig å forvente. I mange tilfeller er det også bra. Men når det ikke lenger fungerer, og går ut over kunder/ borgere, da når man et punkt hvor politikerne faktisk må ta ansvar. Det vil altså ikke byrådspartiene, med MDG i spissen, i denne saken, og heller ikke Høyre.

Etter møtet i samferdselskomiteen i går, spurte jeg Høyres gruppeleder hva vi i bydelen vår kan gjøre for å overbevise Høyre? Svaret var enkelt: «Jeg tror ikke dere kunne gjort noen ting, for å endre Høyres standpunkt.»

Kjerneargumentet hennes var at politikerne ikke kan la seg styre av lokale borgerinitiativ. «Da får vi en umulig situasjon,» sa Haabeth til meg. Vel, dersom politisk engasjerte innbyggere skaper en «umulig situasjon» for politikerne, da står det ganske dårlig til med demokratiforståelsen. 

Jeg mener det er motsatt: Dersom politikerne på prinsipielt grunnlag lukker ørene for lokale borgerinitiativ og gode argumenter, er det de som skaper en umulig situasjon. For da blir det umulig å nå fram med demokratisk argumentasjon.

Overstyring av lokalpolitikken

Ikke alle partiene er enige med MDG og Høyre. Rødt, Venstre, FrP, Senterpartiet og KrF har sagt at de støtter vår sak og ser behovet for å gjøre noe med kollektivtilbudet i vår bydel. Leder i Østensjø bydelsutvalg, Bjørn Strøm, mener Ruter har fått for mye makt: «Hvis politikerne har avgitt så mange fullmakter at man ikke kan forfølge en sånn sak, har man et kjempeproblem,» uttalte han til Avisa Oslo for en tid tilbake. Jeg er enig. 

Under møtet i miljøkomiteen nektet imidlertid MDGs Eivind Trædal å gi Strøm 2 minutters taletid for å fortelle hva bydelsutvalget mente om saken. I stedet fikk MDG-byråd Sirin Hellvin Stav ordet, for å gjenta Ruters argumenter for hvorfor man ikke måtte lytte til borgerne. Viktige perspektiver om lokaldemokrati og overstyring, kom ikke fram. 

at det er nettopp er MDG som viser slik arroganse overfor et lokalt, demokratisk borgerinitiativ, er spesielt skuffende

Det er fortvilende, og at det er nettopp er MDG som viser slik arroganse overfor et lokalt, demokratisk borgerinitiativ, er spesielt skuffende. Tatt i betraktning MDGs utspring fra lokal aktivisme, motstrøms-politikk, og kamp mot autoriteter, burde partiet vite bedre! Det er ikke slik at fagfolk alltid har rett. De har også interesser å forsvare. 

Heldigvis er det enda ikke satt helt strek. For om noen uker skal saken også behandles i bystyret. Jeg håper mine venner i Miljøpartiet, SV, Ap og Høyre kan komme på bedre tanker før den tid. Jeg tror MDG og Høyre kan være tjent med å ta en debatt internt, om hvordan de egentlig forstår politikk. For dette er brutal overstyring av lokalpolitikken.

Illustrasjonen viser kollektivtransportens konkurransekraft mot bilen i ulike bydeler. Pilen viser vår bydel markert med brunt. Her er bussens konkurransekraft lavest i hele Oslo sentrum.
Forrige artikkelFrykten som driver oss
- Annonse -

Lignende artikler

Delta i debatten

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

Annonsespot_img

Instagram

Mest lest nå